Aerolinky sa tento rok v lete nadýchli, aby sa v aktuálnej zime opäť dostalôi pod tlak. Tentoraz im nový variant omikron redukuje cestujúcich a personál. Okrem toho ich trápia povinné „lety duchov“.
So šírením novej mutácie omikron, pri ktorej je riziko nákazy trikrát vyššie ako u predchádzajúcich variantov, začínajú niektoré letecké spoločnosti opäť dostávajú pod tlak. Chýba im totiž stále viac členov posádok a musia rušiť stovky až tisícky letov. Tržby tak vykazujú opäť pokles a investori zostávajú v neistote.
Po nádejných výsledkoch priviedol omikron Delta Air Lines opäť do straty
Nárast prípadov COVID-19 priviedol spoločnosť do straty už v prvom štvrťroku 2021. Aktuálne koronavírus odstavil veľkú časť posádky aeroliniek Delta Air Lines počas vianočného obdobia a firma musela zrušiť mnohé lety. Napriek tomu sa očakáva, že dopyt po cestovaní sa v roku 2022 bude postupne zvyšovať a aerolinky nakoniec dosiahnu zisk. Tretí štvrťrok bol pre spoločnosť Delta prínosom, keď vykázala najvyššie príjmy od konca posledného predpandemického roka 2019 (1,2 mld. USD). Dôvodom boli hlavne dovolenkové rezervácie letov a zvýšený záujem o služobné cestovanie. Tržby sa vyšplhali až na 9,47 miliardy USD a prekonali tak očakávania. Oproti obdobiu pred pandémiou sú však tržby stále na nižšej úrovni. Po oznámení pozitívnych výsledkov vyskočili akcie nahor o viac ako 2%.
United Airlines štvrtýkrát za sebou v strate
Turizmus aj samotné letecké odvetvie by už ako soľ potrebovali „stopku pre šírenie koronavírusu“. Avšak tá stále neprichádza. Letecký priemysel zasiahla v poslednom čase kombinácia zlého zimného počasia, celkovo nízkeho počtu zamestnancov a v neposlednom rade rýchlo sa šíriaceho variantu omikron. Americká letecká spoločnosť United Airlines očakáva stratu už niekoľkýkrát za sebou, a to vo výške -2,12 USD na akciu. United Airlines nielenže spoločnosť zasiahol omikron, ale pridávajú sa k tomu aj neustávajúce cestovné obmedzenia.
Lety duchov v Európe
Podľa pravidiel EU musia letecké spoločnosti používať štartovacie a pristávacie plochy na letiskách aj v prípade, že nemajú dostatok cestujúcich. Tým pádom lietajú častokrát s takmer prázdnymi lietadlami. Európski prepravcovia, hlavne Lufthansa a Brussels Airlines, museli zrušiť tisíce letov kvôli nízkej rezervovanosti. Do vysokých strát ich dostávajú pravidlá EU, ktoré od nich vyžadujú, aby využívali ich letecké sloty, inak môžu ich miesto prevziať konkurenčné aerolinky.
Celá debata | RSS tejto debaty